Autor |
Wiadomość |
hagart |
|
|
hagart |
Wysłany: Pią 13:01, 08 Mar 2013 Temat postu: |
|
.
Artykuły o tematyce pedagogiczno-terapeutycznej
W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeń u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeń mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
W. Pitak: Agresja a jąkanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
W. Pitak: Muzyka leczy ale czy łagodzi obyczaje, Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, , Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Pią 12:04, 08 Mar 2013 Temat postu: |
|
.
Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel
Polski Związek Logopedów zaprosił na konferencję inaugurującą obchody Europejskiego Dnia Logopedy.
PZL we współpracy z Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Podyplomowym Studium w zakresie neurologopedii oraz Podyplomowym Studium Pedagogiki Korekcyjno-Kompensacyjnej był organizatorem konferencji Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel, która odbyła się 2 marca 2013 r. (sobota) w Hotelu Uniwersyteckim w Toruniu.
Ryszard Wagner mówiąc o muzyce zwrócił uwagę, że muzyka to początek i koniec wszelkiej mowy. Te słowa stanowiąc swoiste przesłanie naszej konferencji. Można je uznać za dobre podsumowanie wielowiekowej tradycji i doświadczeń związanych z ukazywaniem znaczenia muzyki w życiu człowieka – muzyka bowiem to niezbywalny element życia każdej jednostki od poczęcia aż po śmierć.
Od zarania dziejów muzyka towarzyszy nam w każdym momencie naszego życia, stając się jego ilustracją, stąd jej znaczenie w procesie rozwoju, wsparcia czy terapii.
Konferencja była organizowana z myślą o praktykach i teoretykach zajmujących się problematyką wspomagania, terapii i wsparcia. Wśród prelegentów był koszaliński logopeda i muzykoterapeuta , Władysław Pitak i goście zagraniczni.
Władysław Pitak wygłosił referat pt. "Techniki muzyczno-dramatyczne (muzykodrama) w terapii zaburzeń mowy u dzieci nerwicowych".
Oto link do filmu, który prezentował uczestnikom Konferencji Władysław Pitak
www.logos.pomorze.pl/video/muzykodrama1.mp4
. |
|
|
Mieczysław R. |
Wysłany: Sob 20:14, 21 Lip 2012 Temat postu: |
|
Bardzo kompetentny i kulturalny trener, który w naszym ośrodku prowadził szkolenie dla pracowników. To było szkolenie na temat relaksu i radzenia sobie ze stresem zawodowym oraz technik rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy. Fachowo to nazwałam, bo tak mam napisane w zaświadczeniu, jakie otrzymałam po zakończeniu szkolenia. Takie szkolenia powinny się odbyć we wszystkich zakładach pracy. Więcej takich logopedów medialnych i psychologicznych. |
|
|
Sandra |
Wysłany: Czw 22:02, 19 Kwi 2012 Temat postu: |
|
Witam serdecznie!
Jestem logopedą z już prawie rocznym doświadczeniem jako logopeda szkolny. Ukończyłam Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na kierunku pedagogika spec. logopedia.Aktualnie szkolę się w zakresie psychodramy na szkoleniu I stopnia psychodramy.
Osobiście bardzo interesuje się zagadnieniem logopedii medialnej. Jestem gotowa podjąć współpracę z Państwa placówką. Jeśli będą Państwo zainteresowani proszę o kontakt w celu za sięgnięcia większej ilości informacji.
Pozdrawiam,
Sandra |
|
|
muza |
Wysłany: Sob 16:04, 16 Lip 2011 Temat postu: |
|
Kwestionariusz Wartości Rokeacha (The Rokeach Value Survey ) należy do najprostszych, a jednocześnie najciekawszych i najlepiej opracowanych pod względem statystycznym metod badania wartości.
Rokeach w oparciu o szereg studiów i badań empirycznych, ustalił listę kilkunastu wartości ostatecznych (terminal) i instrumentalnych (instrumental), które osoba badana ma uporządkować hierarchicznie według własnego uznania.
Wartością instrumentalną ,według Rokeacha, jest pojedyncze przekonanie przyjmujące formę : "wierzę, że jakiś sposób zachowania jest personalnie i społecznie preferowany we wszystkich sytuacjach i w stosunku do wszystkich przedmiotów"
Natomiast wartość ostateczna przyjmuje formę twierdzenia : „wierzę, że określony cel ostateczny egzystencji (np. zbawienie, pokój na świecie) personalnie lub społecznie wart jest walki.
Wśród wartości instrumentalnych Rokeach wyróżnia wartości moralne (uczciwość, miłość, wrażliwość, grzeczność, czystość itp.) i kompetencyjne (twórcza wyobraźnia, zdolność, ambicja, intelektualizm itp.).
Wśród wartości ostatecznych : osobiste (zbawienie, życie ekscytujące, harmonia wewnętrzna) i społeczne (pokój na świecie, równość i braterstwo).
Już uświadomienie człowiekowi sprzeczności między wartościami bądź sprzeczności w systemach wartości-postawy, czego można dokonać w procesie psychoterapii, prowadzi do stosunkowo łatwych korekt, a co zatem idzie do zmiany zachowań.
W następnej analizie testu Rokeacha odpowiem na kolejne Twoje pytania, omówię analizę czynnikową i wartości przeceniane i niedoceniane.
Dobrze byłoby, gdyż napisał nieco o Twoich marzeniach, planach i problemach, które towarzyszą ich osiągnięciu. Interpretacja i propozycje terapeutyczne są bowiem uzależnione od planów osoby wspomaganej na przyszłość.
Inaczej leczy się i szkoli kandydata na marynarza, policjanta, antyterrorystę, nauczyciela, artystę i polityka.
Pozdrawiam serdecznie
Władysław Pitak - psychoterapeuta rodzinny
==================.
Test Rokeacha i płyty z ćwiczeniami są dostępne w Towarzystwie LOGOS (http://www.logos.pomorze.pl/oferty)
Kontakt:
e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
Tel.94-340-60-06 |
|
|
arka |
Wysłany: Sob 21:23, 10 Lip 2010 Temat postu: |
|
Cytat: | Płyty audioCD i videoCD z ćwiczeniami na podkładzie muzycznym
Relaks progresywny wg Jacobsona + Trening autogenny wg Schultza (CD lub VCD)
Psychocybernetyka wg Maltza + Medytacja wg Swaischa i Siemsa (CD)
Pranajama ( ćwiczenia oddechowe) (VCD)
MUZYKODRAMA ( fragm. Terapii behawioralnej z elementami ekspresji muz.-dram) (VCD)
http://logos.dt.pl/oferty
|
|
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:16, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
.
W swoich artykułach, Władysław Pitak wprowadza pojęcie MUZYKODRAMY, jako formy przydatnej w terapii nerwic i autyzmu. Pojęcie, z którym można zetknąć się dotychczas na gruncie niektórych koncepcji wychowania muzycznego, znajduje wykorzystanie nowatorskie, pełniąc wiodącą rolę terapeutyczną. Jeśli zdamy sobie sprawę , że w formie tej odpowiednio dobrane treści z zakresu muzyki , sztuki słowa i elementów ruchu, stale współpracujące ze sobą, możemy sobie wyobrazić zwielokrotniony efekt tych wspólnych działań w celach przez nas zamierzonych.
Autor pisze o prawdach oczywistych , ale sposób ujęcia materiału, dotykanie sedna problemu, świadczy o głębokim zaangażowaniu i rozumieniu poruszanych problemów, opartych o wieloletnie własne doświadczenia, prowadzone w pracy zawodowej wszechstronnie przygotowanego specjalisty : aktora , logopedy, muzykoterapeuty.
Zaproponowane działania zabawowe ( a zabawa dostrzegana jest normalnie jako działanie bezsensowne ), w tym przypadku obok zwykłego wypełniania czasu pełni ważną role terapeutyczną – wymiernych korzyści dla konkretnej osoby lub grupy osób.
Tak przedstawioną formę muzykodramy można przyjąć za ważny czynnik terapeutyczny , jednocześnie zgodny z bogatym systemem kształcenia twórczego i aktywnego, odpowiadającym również potrzebom i wymogom współczesnej pedagogiki.
Koszalin , 02.05.2002 r. dr Mikołaj Borek
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:14, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
.
* TERAZ NIE BOIMY SIĘ MÓWIĆ
Poniżej przedstawiamy konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej, a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama08
Na foto: Pracownicy Warsztatów Terapii Zajęciowej CARITAS w Ropczycach. Zdjęcia:Tatiana Pitak
Kontakt:
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
75-900 Koszalin
ul. Pieczarek 4
tel. 94-340-60-06
600-809-254
e-mail: biuro@logos.dt.pl
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:13, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
.
RUCH, DZIAŁANIE, KONTAKT
- recenzja artykułu Władysława Pitaka
Od czasu zastosowania pierwszych prób muzykoterapii mija około pół wieku i wydaje się , że w tym kierunku zrobiono już sporo, ale ciągle jeszcze jest to dziedzina o zbyt małym zasięgu społecznym.
Stąd za bardzo cenne należy uznać poszukiwania autora artykułu, stanowiące krok w pożądanym kierunku – w obszarze celowego wykorzystania muzyki i jej elementów.
Tym razem w swoim artykule W. Pitak omawia problematykę rozwijania ruchu. Na muzykę reagują wszyscy ludzie, na różnych poziomach odczuwania – ten fakt zdaje się być inspiracją do wywoływania pożądanych działań ruchu od najprostszego do złożonych elementów tańca.
Na uwagę zasługuje przystępność materiału proponowanego przez autora – stosowana terminologia naukowa nie powoduje utrudnień w zrozumieniu zawartych treści o charakterze wskazówek praktycznych.
Koszalin , 22.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (ruch - działanie - kontakt)
Pierwszym zadaniem terapeuty jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Dokonanie tego wymaga bezgranicznej cierpliwości oraz zdolności do wyobrażania sobie sytuacji dziecka zaburzonego emocjonalnie.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama06
@
TERAPIA RODZICÓW
-recenzja artykułu Władysława Pitaka
Przy trudności obiektywnego określenia czym jest muzyka, wydaje się bezspornym fakt celowości jej stosowania w zabiegach terapeutycznych, jak i w procesach wychowawczych.
Taką funkcję terapeutyczną, o dużym znaczeniu , autor przypisuje technikom muzyczno-dramatycznym w terapii dziecięcej, ale także w jej równoległym stosowaniu w terapii rodziców dziecka.
Czytając artykuł , można stwierdzić , że zasadniczą wartość artykułu stanowią uwagi i spostrzeżenia zaczerpnięte z praktyki własnej autora – nie są to teorie i przypuszczenia, a tylko wiedza sprawdzona w bezpośrednich działaniach z konkretnymi osobami.
W efekcie swoich rozważań autor dąży do przekonania , że twórczość przejawiać się może u wszystkich ludzi, należy ją tylko pobudzić. Niezastąpioną rolę pełni tu terapeuta o odpowiednim wykształceniu i doświadczeniu psychoterapeutycznym.
Koszalin, 05.05.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA W TERAPII RODZICÓW
Przy podejmowaniu terapii rodziców dziecka należy liczyć się z ich strony z różnymi rodzajami motywacji decydującymi o zgłoszeniu się z dzieckiem do terapeuty. Matki czasami traktują go jako narzędzie kary dla dziecka.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama07
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:13, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
.
ODDECH, SKUPIENIE, PAMIĘĆ, WYOBRAŹNIA
-recenzja artykułu Władysława Pitaka
W kolejnym artykule dotyczącym MUZYKODRAMY autor W. Pitak zajmuje się m.in. problemem oddechowym jako ważną techniką relaksacyjną. Ćwiczenia te stawia obok problematyki sił kreacyjnych człowieka i sposobów ich uruchamiania – siłą jest wyobraźnia.
Poruszane problemy wskazują jak bardzo ważną jest znajomość psychiki dziecka, sposobów odczuwania świata wyobraźnią dziecka i jego logiki myślenia.
Autor podaje gotowe reguły postępowania terapeutycznego , które mogą stanowić wzór modelowy dla dalszych poszukiwań przez osoby zainteresowane tą tematyką.
Koszalin , dnia 26.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (oddech - skupienie - pamięć - wyobraźnia)
Szczególnie przydatne są to ćwiczenia w sytuacjach dzieci astmatycznych, oddychających ustami i nerwicowych.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama04
@
W kolejnym artykule Władysław Pitak przytacza konkretne przykłady scenariuszy ćwiczeń terapeutycznych z zakresu MUZYKODRAMY. Ćwiczenia są opracowane na podstawie przyjętych technik relaksacyjnych. Z przedstawionego materiału wnioskować można o tym , co staje się w tym przypadku zadaniem terapeuty, a jest nim odpowiednia podpowiedź – jaką ścieżkę muzyczno-terapeutyczną posiada każdy z pacjentów , jakie ćwiczenia są adekwatne do indywidualnych jego potrzeb.
Artykuł stanowi projekt własny , nadający się do bezpośredniego wdrożenia, jak też może być pomocny do tworzenia programów przez zainteresowanych tą problematyką psychoterapeutów.
Koszalin, dnia 27.04.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (Jacobson, Schultz, Wintrebert)
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama05
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:12, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
.
W swoich artykułach, Władysław Pitak wprowadza pojęcie MUZYKODRAMY, jako formy przydatnej w terapii nerwic i autyzmu. Pojęcie, z którym można zetknąć się dotychczas na gruncie niektórych koncepcji wychowania muzycznego, znajduje wykorzystanie nowatorskie, pełniąc wiodącą rolę terapeutyczną. Jeśli zdamy sobie sprawę , że w formie tej odpowiednio dobrane treści z zakresu muzyki , sztuki słowa i elementów ruchu, stale współpracujące ze sobą, możemy sobie wyobrazić zwielokrotniony efekt tych wspólnych działań w celach przez nas zamierzonych.
Autor pisze o prawdach oczywistych , ale sposób ujęcia materiału, dotykanie sedna problemu, świadczy o głębokim zaangażowaniu i rozumieniu poruszanych problemów, opartych o wieloletnie własne doświadczenia, prowadzone w pracy zawodowej wszechstronnie przygotowanego specjalisty : aktora , logopedy, muzykoterapeuty.
Zaproponowane działania zabawowe ( a zabawa dostrzegana jest normalnie jako działanie bezsensowne ), w tym przypadku obok zwykłego wypełniania czasu pełni ważną role terapeutyczną – wymiernych korzyści dla konkretnej osoby lub grupy osób.
Tak przedstawioną formę muzykodramy można przyjąć za ważny czynnik terapeutyczny , jednocześnie zgodny z bogatym systemem kształcenia twórczego i aktywnego, odpowiadającym również potrzebom i wymogom współczesnej pedagogiki.
Koszalin , 02.05.2002 r. dr Mikołaj Borek
@
* KLINIKA ZABURZEŃ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH
Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama02
* MUZYKODRAMA dla dzieci NERWICOWYCH i AUTYSTYCZNYCH
Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama03
. |
|
|
hagart |
Wysłany: Wto 21:07, 15 Gru 2009 Temat postu: MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI |
|
.
Szkolenie i Warsztaty z muzykodramy i gier psychologicznych
Władysław Pitak (aktor, logopeda medialny, trener zdolności twórczych) prowadzi warsztaty kreatywne poszerzające umiejętności: aktywizacji pracy uczniów, pobudzania zdolności myślenia i działania twórczego, poruszające zagadnienia z zakresu psychopedagogiki twórczości.
Warsztaty dodatkowo poruszają podstawowe problemy wychowawcze, pedagogiczne, relacji międzyludzkich, nieporozumień związanych z uprzedzeniami, brakiem tolerancji, stereotypowym sposobem myślenia i działania.
Warsztaty przeznaczone są dla:
animatorów kultury, nauczycieli i wychowawców, rodziców, wolontariuszy i studentów oraz wszystkich, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą oraz zainteresowanych samorozwojem.
Warsztaty trwają 18-20 godz. (dwa dni) w terminach uzgodnionych z instytucjami, organizacjami i firmami ; prowadzone są w grupach 12-18 osobowych.
organizator:
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
adres: 75-900 Koszalin - Kretomino, ul.Pieczarek 4
tel.: 94-340-60-06, 600-809-254
e-mail: biuro@logos.dt.pl
www: http://logos.dt.pl
@
MUZYKODRAMA, której autorem jest Władysław Pitak, jest nowoczesną metodą terapii dzieci nerwicowych i autystycznych ...
[img]http://logos.dt.pl/obrazki/muzykodrama50.jpg [/img]
Proponowana metoda posiada liczne walory i można ją zaliczyć do aktywnych metod terapeutycznych. Chodzi tu bowiem o wychowanie poprzez działanie i stworzenie dzieciom i rodzicom warunków do własnej, twórczej aktywności wyrażającej się w umiejętności rozwiązywania problemów i porozumiewania się z innymi ludźmi.
Chodzi o rozwój emocjonalny, fizyczny, percepcyjny, umysłowy, estetyczny i społeczny. W muzykodramie można więc znaleźć sposób na jednoczenie się ze światem.
autor metody: Władysław Pitak podczas imprezy dla dzieci
@
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI
* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEŃ U DZIECI
Nie ma pojedynczych czynników generujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama01
. |
|
|